Wraz z początkiem nowego roku (od 1 stycznia 2021 r.) wjedzie w życie nowelizacja Ustawy o prawach konsumenta i Kodeksu cywilnego, która znacząco zmieni dotychczasowy przebieg niektórych transakcji — przedsiębiorcy kupujący towary lub usługi w celach bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, ale nie mających charakteru zawodowego zyskają uprawnienia konsumenckie. Będą oni co do zasady traktowani jak konsumenci w związku z tym zostaną objęci częścią uprawnień konsumentów. Sieci handlowe, sklepy internetowe i pozostali sprzedawcy powinni zacząć przygotowania do wejścia w życie nowych przepisów.
Zgodnie z informacją ze strony rządu i treścią projektu chodzi o osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), zawierające umowę bezpośrednio związaną z prowadzoną działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla nich charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej
Po zmianie przepisów, czyli od 1 stycznia 2021 roku przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG w konkretnych przypadkach mogą korzystać ze zwiększonej ochrony ich praw, w szczególności::
- umowy zawierane z nimi przez sprzedających nie mogą zawierać klauzul niedozwolonych,
- skorzystają z szerszej ochrony przy okazji rękojmi,
- mogą odstąpić od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy w ciągu 14 dni.
Nowe uprawnienia dla przedsiębiorców-konsumentów
Od 1 stycznia 2021 roku w przypadku przedsiębiorców, którzy są osobami fizycznymi prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG, gdy z treści zawieranej umowy wynika, że nie posiada ona dla takiej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej:
- sprzedawca ma obowiązek rozpatrzenia reklamacji z tytułu rękojmi w terminie 14 dni kalendarzowych od jej złożenia. Do końca 2020 roku ten termin był zastrzeżony wyłącznie dla konsumentów
- obowiązuje domniemanie, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili wydania towaru kupującemu, jeśli została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy. Oznacza to, że przedsiębiorca, któremu będą przysługiwać prawa konsumenta, nie będzie musiał udowadniać istnienia wady sprzedającemu. Nie będzie też tracił uprawnień z tytułu rękojmi, jeżeli nie zbadał rzeczy w czasie zakupu i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o wadzie, a w przypadku, gdy wada wyszła na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu.
Od 1 stycznia 2021 przedsiębiorcy, którzy zawrą umowę bezpośrednio związaną z prowadzoną działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy będzie wynikało, że nie posiada ona dla nich charakteru zawodowego mają prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyny w terminie 14 dni. Jest to tak zwane prawo do namysłu umożliwiające kupującemu zapoznanie się z towarem i rozważenie racjonalności zakupu. Dotyczy to wyłącznie umów zawartych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.
Świetny post! przekazałeś swoje spostrzeżenia w sposób, który angażuje czytelnika od pierwszej linijki. To naprawdę wartościowa lektura dla każdego zainteresowanego tematem!