Prezydent Andrzej Duda 25 kwietnia br. Podpisał nowelizację ustawy o PPE, IKE i IKZE mającą poprawić funkcjonowanie pracowniczych programów emerytalnych (PPE). Pakiet zmian obejmuje ułatwienia dla pracodawców oraz rozwiązania zachęcające do tworzenia nowych PPE. Co do zasady nowe przepisy wejdą w życie od 1 lipca 2022 r. Obejmują m.in. zmiany niektórych warunków uczestnictwa w PPE oraz rezygnację z tzw. zakazu fakultatywnego, polegającego na ograniczeniu wnoszenia składki dodatkowej do programu.
Najważniejsze zmiany wprowadzone przez nowelizację (zgodnie z informacją ze strony prezydent.gov.pl)
1) wprowadza się ułatwienia w prowadzeniu PPE dla pracodawców poprzez przeniesienie z pracodawców obowiązków administracyjnych związanych z PPE na instytucje finansowe obsługujące PPE, które posiadają niezbędną do tego infrastrukturę techniczną i kadry (przeniesienie obowiązku sporządzania informacji rocznej dotyczącej realizacji programów przekazywanej corocznie organowi nadzoru, przeniesienie obowiązku informowania organu nadzoru o zmianie danych zarządzającego);
2) uproszczono trybu przekazywania organowi nadzoru przez pracodawców porozumień z reprezentacją pracowników o zawieszeniu odprowadzania bądź ograniczeniu wysokości składek podstawowych w PPE przez zastąpienie trybu ich rejestracji przez organ nadzoru w drodze decyzji administracyjnej na tryb postępowania, w ramach którego pracodawca zgłaszałby jedynie fakt zawarcia porozumienia, przekazując równocześnie to porozumienie;
3) znosi się fakultatywny zakaz wnoszenia składki dodatkowej wprowadzając pełną możliwość wnoszenia składek dodatkowych; obecnie wnoszenie składki dodatkowej do programu jest możliwe, jeżeli umowa zakładowa tego nie zakazuje;
4) wprowadza się możliwość odprowadzania składki dodatkowej z innych źródeł niż wynagrodzenie za okresy, w których uczestnik programu nie otrzymywał od pracodawcy wynagrodzenia; składka dodatkowa odprowadzana ze źródeł innych niż wynagrodzenie będzie przekazywana przez uczestnika na rachunek dodatkowy wskazany przez pracodawcę, z którego następnie pracodawca będzie odprowadzał ją na rachunek uczestnika w programie, w uzgodnionym z nim terminie;
5) dookreślono niektóre kompetencje nadzorcze Komisji Nadzoru Finansowego; w wyniku nowelizacji organ nadzoru będzie mógł (poza obwiązującą obecnie możliwością odmowy rejestracji programu z powodu jego niezgodności z przepisami ustawy o PPE lub z powodu nieusunięcia nieprawidłowości w terminie przez niego określonym) odmówić również rejestracji zmian programu oraz wykreślenia programu z rejestru z powodu m.in. niezgodności programu z przepisami ustawy lub nieusunięcia nieprawidłowości w terminie określonym przez organ nadzoru;
6) wprowadzono do ustawy nowe rozwiązanie w postaci ‑ „przeniesienie środków”; zgodnie z ustawą „przeniesienie środków” będzie oznaczało przekazanie przez dotychczasowego zarządzającego środków zgromadzonych w ramach programu do nowego zarządzającego w związku ze zmianą formy programu lub zarządzającego. W przepisach uregulowano:
a) kwestię przenoszenia środków w sytuacji zmiany formy programu lub zmiany zarządzającego,
b) termin, w jakim powinno nastąpić przeniesienie środków.
7) modyfikacji uległy przepisy określające zasady zawieszania składki podstawowej i ograniczania jej wysokości. W zmianach tych:
a) uregulowano maksymalny termin jednostronnego ograniczenia składki odstawowej przez pracodawcę (w okresie obejmującym 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych łączny okres jednostronnego ograniczenia nie może przekroczyć 6 miesięcy),
b) wyraźnie wskazano w ustawie, że po okresie zawieszenia albo czasowego ograniczenia wysokości składki podstawowej pracodawca nie jest obowiązany do wpłaty kwoty składki, która nie została odprowadzona w związku z zawieszeniem albo czasowym ograniczeniem wysokości składki podstawowej;
8) dostosowuje się przepisy ustawy do obowiązujących uregulowań ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. poz.2320, z późn. zm.), w zakresie dotyczącym zasad załatwiania spraw i sporządzania dokumentów z wykorzystywaniem systemów elektronicznych, a także używanej terminologii (wprowadzając właściwą terminologię – postać „papierowa” lub „elektroniczna”).
- Ułatwienia w zakresie czasowego zawieszenia składki podstawowej i ograniczania jej wysokości dla pracodawców, którzy prowadzą PPE.
- Wprowadzenie maksymalnego terminu jednostronnego ograniczenia składki podstawowej przez pracodawcę (w okresie obejmującym 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych łączny okres jednostronnego ograniczenia nie może przekroczyć 6 miesięcy). Po okresie zawieszenia bądź ograniczenia składki podstawowej pracodawca nie będzie musiał wpłacać kwoty składki, która nie została odprowadzona w związku z jej ograniczeniem albo zawieszeniem.
- Skrócenie z 12 do 3 miesięcy okresu wypowiedzenia w razie podjęcia przez pracodawcę jednostronnej decyzji o likwidacji PPE.
- Nowe rozwiązania dotyczące indywidualnych kont emerytalnych i indywidualnych kont zabezpieczenia emerytalnego, m.in. umożliwienie zawarcia umów w postaci elektronicznej.
Zmiany w ustawie o indywidualnych kontach emerytalnych i indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Przepisy dotyczące składki dodatkowej wejdą w życie wraz z początkiem 2023 r. Pozostałe przepisy znajdą zastosowanie od 1 lipca 2022 r.