Publikacje 09.03.2021
Nowe obowiązki pracodawców tuż za rogiem. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy.
Sejmowe poprawki
W grudniu informowaliśmy o tym, że Ministerstwo Finansów złożyło projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakładał m.in. obarczenie instytucji obowiązanych koniecznością realizowania nowych obowiązków informacyjnych oraz dokonywania klasyfikacji przeprowadzanych transakcji.
Sejm uchwalił nowelizację 25 lutego, wraz z dwiema doprecyzowującymi poprawkami. Nowela ma związek z koniecznością wdrożenia unijnych dyrektyw. Ma na celu przede wszystkim implementację unijnej tzw. piątej dyrektywy AML, która zakłada zwiększenie transparentności przepływów finansowych oraz zwiększenie skuteczności działania organów wykrywających środki pochodzące z działalności przestępczej bądź służących działalności terrorystycznej.
Zmiany obejmują dodanie nowej kategorii instytucji obowiązanych, tzn. przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424 i 1086), których podstawową działalnością gospodarczą jest świadczenie usług polegających na sporządzaniu deklaracji, prowadzeniu ksiąg podatkowych, udzielaniu porad, opinii lub wyjaśnień z zakresu przepisów prawa podatkowego lub celnego, niebędący innymi instytucjami obowiązanymi;”, a także przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców prowadzący działalność polegającą na:
a) obrocie lub pośrednictwie w obrocie dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi oraz antykami w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 1–3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.3)), w tym gdy działalność taka jest prowadzona:
– w galeriach sztuki lub domach aukcyjnych, lub
– z wykorzystaniem wolnego portu, rozumianego jako strefa lub pomieszczenie, na obszarze których towary są traktowane jako nieznajdujące się na obszarze celnym państw członkowskich lub
państw trzecich, w tym z wykorzystaniem wolnego obszaru celnego,
b) przechowywaniu dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 1–3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdy działalność taka jest prowadzona z wykorzystaniem wolnego portu, o którym mowa w lit. a tiret drugie – w zakresie transakcji o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane;”
Kim jest beneficjent rzeczywisty?
Zgodnie z treścią projektu rozumie się przez to każdą osobę fizyczną sprawującą bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad klientem poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez klienta, lub każdą osobę fizyczną, w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub jest przeprowadzana transakcja okazjonalna, w tym:
a) w przypadku osoby prawnej innej niż spółka, której papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym podlegającym wymogom ujawniania informacji wynikającym z
przepisów prawa Unii Europejskiej lub odpowiadającym im przepisom prawa państwa trzeciego:
– osobę fizyczną będącą udziałowcem lub akcjonariuszem, której przysługuje prawo własności więcej niż 25% ogólnej liczby udziałów lub akcji tej osoby prawnej,
– osobę fizyczną dysponującą więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym tej osoby prawnej, także jako zastawnik albo użytkownik, lub na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu,
– osobę fizyczną sprawującą kontrolę nad osobą prawną lub osobami prawnymi, którym łącznie przysługuje prawo własności więcej niż 25% ogólnej liczby udziałów lub akcji, lub które łącznie
dysponują więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym tej osoby prawnej, także jako zastawnik albo użytkownik, lub na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu,
– osobę fizyczną sprawującą kontrolę nad osobą prawną poprzez posiadanie uprawnień, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, z późn. zm.4)), lub
– osobę fizyczną zajmującą wyższe stanowisko kierownicze w przypadku udokumentowanego braku możliwości ustalenia lub wątpliwości co do tożsamości osób fizycznych określonych w tiret pierwsze–czwarte oraz w przypadku niestwierdzenia podejrzeń
prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu,
b) w przypadku trustu:
– założyciela,
– powiernika,
– nadzorcę, jeżeli został ustanowiony,
– beneficjenta lub – w przypadku gdy osoby fizyczne czerpiące korzyści z danego trustu nie zostały jeszcze określone – grupę osób, w których głównym interesie powstał lub działa trust,
– inną osobę sprawującą kontrolę nad trustem,
– inną osobę fizyczną o uprawnieniach lub obowiązkach równoważnych do określonych w tiret pierwsze–piąte,
c) w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, wobec której nie stwierdzono przesłanek lub okoliczności mogących wskazywać na fakt sprawowania kontroli nad nią przez inną osobę fizyczną lub osoby fizyczne, przyjmuje się, że taka osoba fizyczna jest jednocześnie beneficjentem rzeczywistym;”,
Pozostałe obowiązki
Oprócz powyższych obowiązków, instytucje obowiązane czeka konieczność opracowania wewnętrznej procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy, wyznaczenie tzw. oficera AML – osoby odpowiedzialnej za wdrożenie i przestrzeganie procedur oraz zapewniania szkoleń z zakresu przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy pracownikom.
Więcej informacji na temat uchwalonej nowelizacji na naszej stronie: https://atl-law.pl/ministerstwo-planuje-wprowadzenie-nowych-obowiazkow-dla-przedsiebiorcow-projekt-nowelizacji-ustawy-o-przeciwdzialaniu-praniu-pieniedzy/
Publikacje 09.03.2021
Zobacz również
Publikacje
Odpowiedzialność za długi w sp. z o.o., a wpis do KRS
Publikacje
Spółka z o.o. w Polsce – jak najlepiej wypłacić zysk?