Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym i czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw została podpisana przez prezydenta 27 stycznia 2022 roku. Dokument opublikowano w Dzienniku Ustaw dzień później. Kierowca wykonujący przewóz międzynarodowy drogowy nie będzie już uznawany za będącego w podróży służbowej. Ten element nowelizacji obowiązuje już od 2 lutego 2022 r. Zmiana nie dotyczy kierowców wykonujących przewozy krajowe. Pozostałe nowe rozwiązania mają wejść w życie po upływie miesiąca od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Zmiany mają na celu dostosowanie polskiego prawa w do unijnych przepisów w zakresie tzw. pakietu mobilności dotyczącego konieczności zgłaszania kierowców w innych krajach i zmieniającego zasady naliczania wyrównania do zagranicznych płac. Poniżej przedstawiamy opis już obowiązujących jak i nadchodzących zmian w przepisach.
Ewidencja czasu pracy kierowcy
Nowe przepisy wprowadzają konieczność utworzenia szczegółowej ewidencji czasu pracy dla kierowców, z wyszczególnionymi elementami na podstawie danych z karty kierowców i tachografów.
Ewidencja ma obejmować liczbę przepracowanych godzin oraz godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy, liczbę godzin przepracowanych w porze nocnej, liczbę godzin nadliczbowych, dni wolne od pracy z oznaczeniem tytułu ich udzielenia, liczbę godzin dyżuru oraz godzinę rozpoczęcia i zakończenia dyżuru, ze wskazaniem, czy jest to dyżur pełniony w domu, rodzaj i wymiar zwolnień od pracy, rodzaj i wymiar innych usprawiedliwionych nieobecności w pracy, wymiar nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy, z uwzględnieniem:
1) zapisów na wykresówkach,
2) wydruków danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego,
3) plików pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego,
4) innych dokumentów potwierdzających czas pracy i rodzaj wykonywanej czynności lub
5) rejestrów opracowanych na podstawie dokumentów, o których mowa w pkt 1–3.
Ewidencja ma być prowadzona w formie pisemnej lub elektronicznej, udostępniana kierowcy na jego wniosek i przechowywana przez okres 10 lat po zakończeniu okresu nią objętego.
Czas pracy w porze nocnej
Zasady liczenia limitu czasu pracy w porze nocnej zostały zmienione. Nowelizacja wprowadza nowy sposób liczenia czasu pracy. Nie będzie liczony już w dobie dobie 24-godzinnej, z zamiast tego między odpoczynkami (dziennymi lub dziennym i tygodniowym).
Pozostałe zmiany
Zgodnie z informacją ze strony rządu:
- Od 20 maja 2022 r. przepisy Pakietu Mobilności nakładają na przedsiębiorców wykonujących transport drogowy rzeczy z wykorzystaniem pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2,5 t i nie jest większa niż 3,5 t, obowiązki dotyczące dostępu do zawodu przewoźnika drogowego w transporcie międzynarodowym rzeczy. Wykonywanie tego rodzaju przewozów będzie wymagało posiadania przez przewoźnika zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej.
- Doprecyzowano przepisy dotyczące dostępu do zawodu przewoźnika drogowego. Dotyczy to m.in. wymagań związanych z posiadaniem siedziby przedsiębiorcy, w której będzie dostęp do oryginałów dokumentów związanych z główną działalnością transportową prowadzoną przez przedsiębiorcę. Wprowadzony zostanie także obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych na terytorium Polski.
- Rozszerzono katalog naruszeń przepisów prawa, które wykluczają spełnienie wymagań dobrej reputacji przez przedsiębiorcę i zarządzającego transportem.
- Doprecyzowano przepisy dotyczące wykonywania przewozów kabotażowych w Unii Europejskiej, z uwzględnieniem zasad wykonywania i kontroli takich operacji transportowych w Polsce.
Projektodawcy deklarują, że powyższe zmiany zagwarantują zwiększoną skuteczność nadzoru nad rynkiem usług przewozowych w Polsce, doprowadzą do ograniczenia nieuczciwej konkurencji między przewoźnikami i będą lepiej chronić polski wewnętrzny rynek transportu.