Publikacje    13.03.2022

Problemy z polską specustawą i delegowaniem pracowników w związku z decyzją Rady UE

Państwa Członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, opracowują obecnie szczególne regulacje (tzw. specustawy) umożliwiające legalny pobyt i pracę Ukraińcom uciekającym przed wojną. Poszczególne krajowe regulacje będą się między sobą różnić. Jednakże niezależnie od rozwiązań krajowych, 4 marca 2022 r. decyzją 2022/382 Rady Unii Europejskiej, uaktywniły się przepisy Dyrektywy Rady 2001/55/WE z dnia 20 lipca 2001 r. ustalające tzw. minimalne warunki ochrony tymczasowej na wypadek masowego napływu wysiedleńców wojennych.

 Decyzja wprowadza tymczasową ochronę dla trzech kategorii osób:

  • obywateli Ukrainy zamieszkujących w Ukrainie, którzy zostali wysiedleni począwszy od 24 lutego 2022 r. w wyniku inwazji wojskowej rosyjskich sił zbrojnych, która miała miejsce tego dnia;
  • obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców legalnie przebywających w Ukrainie, którzy zostali wysiedleni począwszy od dnia 24 lutego 2022 r. w wyniku inwazji wojskowej rosyjskich sił zbrojnych, do której doszło tego dnia, i którzy nie są w stanie powrócić do swojego państwa lub regionu pochodzenia w sposób bezpieczny i trwały ze względu na sytuację panującą w tym państwie pochodzenia. Może to obejmować osoby, które w czasie zdarzeń prowadzących do masowego napływu wysiedleńców korzystały ze statusu uchodźcy lub równoważnej ochrony w Ukrainie, lub które ubiegały się o azyl. Obywatele państw trzecich, którzy w czasie wydarzeń prowadzących do masowego napływu legalnie długoterminowo przebywali w Ukrainie, powinni korzystać z tymczasowej ochrony niezależnie od tego, czy mogliby powrócić do swojego kraju lub regionu pochodzenia w sposób bezpieczny i trwały;
  • członków rodzin dwóch wyżej wymienionych kategorii osób, o ile rodziny te istniały już w Ukrainie w czasie wystąpienia okoliczności prowadzących do masowego napływu wysiedleńców, niezależnie od tego, czy członek rodziny miałby możliwość powrócić do swojego państwa pochodzenia w sposób bezpieczny i trwały. Zgodnie z dyrektywą Rady 2001/55/WE za członka rodziny uznaje się małżonka osoby należącej do powyższych dwóch kategorii lub też będącego stanu wolnego partnera tej osoby, z którym osoba ta pozostaje w stałym związku, jeżeli prawo lub praktyka danego państwa członkowskiego traktuje pary niepozostające w związku małżeńskim w sposób porównywalny do par pozostających w związku małżeńskim, zgodnie z jego prawem odnoszącym się do cudzoziemców; małoletnie i niepozostające w związku małżeńskim dzieci powyższych dwóch kategorii osób lub małżonków takich osób, niezależnie od tego, czy urodziły się w związku małżeńskim, poza związkiem, czy są przysposobione; innych bliskich krewnych, którzy mieszkali razem jako jedna rodzina w czasie, kiedy wystąpiły okoliczności prowadzące do masowego napływu wysiedleńców i którzy byli całkowicie lub częściowo na utrzymaniu osób należących do powyższych dwóch kategorii.

Problemy z polską specustawą

Polska na podstawie decyzji wykonawczej 2022/382 ma obowiązek udzielić pomocy każdemu obywatelowi Ukrainy, który przybędzie do Polski, a także bezpaństwowcom i obywatelom państw trzecich innych niż Ukraina, którzy mieszkali w Ukrainie przed wybuchem wojny, czyli przed 24 lutego 2022 r. i spełnili warunki opisane w tej decyzji. Tymczasem polska specustawa opublikowana w sobotę 12 marca 2022 r. zupełnie pominęła kategorię innych osób, w tym bezpaństwowców i obywateli państw trzecich innych niż Ukraina, którzy legalnie przebywali w Ukrainie i którzy nie są w stanie bezpiecznych i trwałych warunkach powrócić w do kraju lub regionu pochodzenia.

Problemy w zakresie delegowania pracowników

Decyzja Rady UE ma doniosłe znaczenie na europejskim rynku pracy, ponieważ Ukraińcy objęci ochroną tymczasową powinni zyskać pełny i swobodny dostęp do rynków pracy wszystkich Państw Członkowskich. Ustawodawstwo niektórych państw może jednak rodzić dodatkowe problemy w tym zakresie. Przykładowo przepisy niemieckie uniemożliwiające podjęcie pracy obywatelom państw trzecich bez posiadania dodatkowej wizy – tzw. Vander Elst mogą zostać uznane za sprzeczne z treścią dyrektywy. Trudno jednak przewidzieć czy w świetle prawa niemieckiego takie przypadki będą kwalifikowały się przykładowo jako pobyt tolerowany z możliwością wykonywania pracy i zwalniały uchodźców z potrzeby uzyskania wizy.

Uwaga

Obywatele Ukrainy, którzy nie zamieszkiwali na Ukrainie przed rozpoczęciem inwazji rosyjskiej (tj. 23 lutego), lub wyjechali z Ukrainy przed rozpoczęciem inwazji rosyjskiej (tj. przed 24 lutego) nie są objęci zakresem unijnej decyzji.

Publikacje    13.03.2022

Zobacz również

Publikacje

Obowiązkowa jawność wynagrodzeń coraz bliżej?

02.05.2025
Obowiązkowa jawność wynagrodzeń coraz bliżej?

Publikacje

Delegowanie pracowników do Niemiec – pułapki, na które musisz uważać!

01.04.2025
Delegowanie pracowników do Niemiec – pułapki, na które musisz uważać!

Publikacje

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

01.03.2025
Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców
Przejdź do strefy wiedzy