Ministerstwo Finansów w czerwcu bieżącego roku przygotowało nowelizacje Ordynacji Podatkowej, która ma wprowadzić zmiany dotyczące między innymi interpretacji podatkowych. Nowości w założeniu mają wejść w życie od 1 lipca 2024 roku, obecnie projekt ustawy poddawany jest konsultacjom. Największe zmiany mają dotyczyć opłat od wniosków, daty ważności interpretacji podatkowych oraz sposobu składania wniosków przez profesjonalnych pełnomocników i przedsiębiorców. Interpretacje podatkowe to ważny instrument gwarancyjny z punktu widzenia podmiotów gospodarczych, warto zatem przeanalizować planowane zmiany i ocenić jaki wpływ wywrą one na sytuacje firm w Polsce.
Nowe opłaty od interpretacji podatkowych
W obecnym stanie prawnym zgodnie z art. 14f §1 Ordynacji Podatkowej wniosek o wydanie interpretacji podatkowej podlega opłacie 40 zł, która musi zostać uiszczona w ciągu 7 dni od złożenia wniosku. Warto uściślić, że opłata nie dotyczy stricte jednego wniosku, ale jednego stanu faktycznego czy zdarzenia przyszłego, które zostały w nim ujęte. W przygotowanym przez Ministerstwo Finansów projekcie art. 14f §1 ma otrzymać nowe brzmienie: ,,§ 1.Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie, ustalonej na dzień jego złożenia, nieprzekraczającej 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę, przy czym dla wnioskodawców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, podlega opłacie nieprzekraczającej 1% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Opłatę należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.”. Oznacza to, że z ustawy zostanie usunięta kwota 40 złotych, a opłata od wniosków składanych przez zostanie powiązana z wysokością wynagrodzenia minimalnego. Konkretne wartości opłat zostaną określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów. Opłaty od interpretacji podatkowych będą zróżnicowane w zależności od podmiotu, który będzie o nią wnioskować. Planowane opłaty dla poszczególnych grup wynoszą:
- dla wnioskodawców w odniesieniu do których zadania są wykonywane przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie – 2800 zł
- dla wnioskodawców w odniesieniu do których zadania są wykonywane przez naczelnika urzędu skarbowego innego niż właściwy miejscowo, z wyjątkiem wnioskodawców, o których mowa w pkt 1 – 1400 zł
- dla wnioskodawców w odniesieniu do których zadania są wykonywane przez naczelnika urzędu skarbowego właściwego miejscowo oraz dla pozostałych wnioskodawców niewymienionych w pkt 1, 2 i 4- 400 zł
- dla wnioskodawców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców oraz dla wnioskodawców będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, które występują o interpretację indywidualną w zakresie niezwiązanym z działalnością gospodarczą – 40 zł.
Warto skonsultować się z kancelaria prawną lub doradca podatkowym, którzy w razie wątpliwości pomogą określić właściwa opłatę.
Przedsiębiorcy składając wniosek będą musieli liczyć się z dużo większymi niż obecnie kosztami ich wydania. Wzrost stawek może spowodować, że część podmiotów zrezygnuje ze składania wniosków ze względów finansowych, co z kolei spowoduje ograniczenie dostępu do narzędzia gwarancyjnego jakim są interpretacje podatkowe.
Daty ważności interpretacji podatkowych
Projekt ustawy ma również wprowadzić zupełną nowość w zakresie interpretacji, które od momentu wejścia w życie zmian będą posiadać datę ważności. W obecnym stanie prawnym tego typu rozwiązanie nie obowiązuje. Interpretacja wydawana jest bezterminowo, a do zakończenia jej obowiązywania konieczne jest stwierdzenie wygaśnięcia lub uchylenie na podstawie określonych w przepisach przesłanek. Planowane zmiany przewidują 5-letni termin przedawnienia. Po tym czasie każda interpretacja będzie tracić ważność, a aby przedłużyć jej żywotność konieczne będzie wniesienie kolejnej opłaty. Na datę jej ważności nie będzie miało wpływu to czy przepisy prawa pozostają niezmienione, nawet wtedy określona interpretacja po upływie 5 lat stanie się nieaktualna. Wszystkie interpretacje wydane przed 2019 rokiem z dniem 1 stycznia 2024 roku ulegną przedawnieniu. W uzasadnieniu wskazano, że terminowość pozwoli ujednolić i zapewnić pewność stosowania przepisów prawa podatkowego. Rozwiązanie to wydaje się jednak rodzić również negatywne skutki dla przedsiębiorców, ponieważ nawet w sytuacji kiedy stan prawny nie ulegnie zmianie, po wskazanym okresie będą oni zmuszeni do poniesienia kolejnych kosztów związanych z przedłużeniem obowiązywania interpretacji indywidualnej.
Sposób składania wniosków przez przedsiębiorców i profesjonalnych pełnomocników
Kolejnymi zmianami przewidzianymi w projekcie ustawy są kwestie związane z sposobem składania wniosków o wydanie interpretacji przez wyżej wskazane podmioty. Nowelizacja zakłada, że przedsiębiorcy oraz profesjonalni pełnomocnicy będą mogli składać wnioski jedynie drogą elektroniczną. Podmioty te będą mogły w tym celu użyć wyłącznie adresu do doręczeń elektronicznych lub w przypadku wyrażenia zgody na doręczenia, na konto w systemie teleinformatycznym organu podatkowego uprawnionego do wydania interpretacji systemu e-Urząd.
Zmianę tę z punktu widzenia podmiotów profesjonalnych w obrocie gospodarczym należy ocenić pozytywnie. Informatyzacja w zakresie składania wniosków czy komunikacji z administracją publiczną jest dużym przyśpieszeniem całej procedury.
Podsumowanie
Zmiany planowane przez Ministerstwo Finansów na 2024 rok w zakresie interpretacji podatkowych będą miały duży wpływ na podmioty profesjonalne działające w obrocie gospodarczym. Najpoważniejsza zmiana dla przedsiębiorców wiąże się z kosztami, które znacznie wzrosną. Aktualnie opłaty od wniosku do wydania interpretacji są stosunkowo przystępne, sytuacja ta ulegnie jednak zmianie wraz z wejściem w życie nowelizacji. Dodatkowo interpretacje zostaną obwarowane 5 letnim terminem, którego upływ będzie wiązał się z kolejnymi kosztami. Wskazane zmiany nie są jeszcze przesądzone, a projekt ustawy znajduje się na etapie konsultacji.