Z dniem 6 października Unia Europejska przyjęła kolejny, ósmy pakiet sankcji na Federację Rosyjską. Decyzja ta była odpowiedzią na dalszą agresję Rosji wobec Ukrainy, organizację nielegalnych fikcyjnych „referendów” w obecnie okupowanych nielegalnie przez Federację Rosyjską częściach obwodu donieckiego, chersońskiego, ługańskiego i zaporoskiego, nielegalną aneksję tych ukraińskich obwodów przez Federację Rosyjską, a także mobilizację w Federacji Rosyjskiej i ponowne groźby dotyczące użycia broni masowego rażenia.
Co zawiera ósmy pakiet sankcji?
- Rozszerzono wykaz towarów i technologii podlegających ograniczeniom, które mogą przyczyniać się do wzmocnienia potencjału militarnego i technologicznego Federacji Rosyjskiej lub do rozwoju rosyjskiego sektora obronności i bezpieczeństwa, poprzez włączenie do tego wykazu pewnych substancji chemicznych, środków paralityczno-drgawkowych i towarów, które nie mają żadnego innego praktycznego zastosowania niż wykonywanie kary śmierci, stosowanie tortur lub innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub karania, lub które mogłyby zostać użyte do tych celów.
- Rozszerzono zakaz przywozu wyrobów ze stali, które pochodzą z Federacji Rosyjskiej lub zostały z niej wywiezione. Nałożono ograniczenia przywozowe na dodatkowe produkty, które przynoszą Federacji Rosyjskiej znaczące przychody. Zakaz ten ma zastosowanie do towarów pochodzących z Federacji Rosyjskiej lub wywożonych z niej i obejmuje takie produkty jak pulpa drzewna i papier, niektóre elementy wykorzystywane w przemyśle jubilerskim, takie jak kamienie i metale szlachetne, niektóre maszyny i produkty chemiczne, papierosy, tworzywa sztuczne i gotowe produkty chemiczne, takie jak kosmetyki.
- Rozszerzono zakaz wywozu poprzez dodanie nowych produktów do wykazu towarów, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia rosyjskiego potencjału przemysłowego. Ponadto nałożono ograniczenia na sprzedaż, dostawę, przekazywanie lub wywóz dodatkowych towarów wykorzystywanych w sektorze lotnictwa i energii jądrowej.
- Rozszerzono kryteria umieszczania w wykazie podmiotów objętych zakazem transakcji w celu objęcia sankcjami podmiotów powiązanych pośrednio z rosyjskimi podmiotami państwowymi lub kontrolowanymi przez państwo, które ułatwiały obchodzenie sankcji.
- Zniesiono próg dotyczący obowiązującego zakazu świadczenia usług, których przedmiotem jest udostępnianie portfeli służących do przechowywania kryptoaktywów, prowadzenie rachunków kryptoaktywów lub przechowywanie kryptoaktywów, na rzecz osób z Rosji lub osób fizycznych zamieszkałych w Rosji, zakazując tym samym świadczenia takich usług niezależnie od łącznej wartości takich kryptoaktywów.
- Rozszerzono obowiązujący zakaz świadczenia niektórych usług na rzecz Federacji Rosyjskiej, zakazując świadczenia usług architektonicznych i inżynieryjnych, a także usług doradztwa informatycznego i doradztwa prawnego.
- Świadczenie pomocy technicznej związanej z towarami wywożonymi do Rosji pozostanie możliwe, pod warunkiem, że w momencie świadczenia takiej pomocy technicznej sprzedaż, dostawa, przekazywanie lub wywóz takich towarów nie będzie zakazane na mocy przepisów regulujących sankcje.
Skutki łamania sankcji na Rosję
Zgodnie z brzmieniem art. 8 Rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 to państwa członkowskie przyjmują przepisy określające sankcje mające zastosowanie w przypadkach naruszenia przepisów sankcyjnych oraz podejmują wszelkie środki niezbędne do zapewnienia ich stosowania. Przewidziane kary muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Materię rodzaju i wysokości kar nakładanych za nieprzestrzeganie sankcji reguluje w Polsce ustawa o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego. Przedmiotowa ustawa nie została jeszcze znowelizowana o nowy pakiet sankcji, niemniej dotychczasowe kary przewidziane za nieprzestrzeganie unijnych norm w zakresie sankcji obejmują m.in.:
- karę pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 3,
- karę pieniężna do 20 mln zł nakładana przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Nie ryzykuj – sięgnij po poradę prawną
Prawo gospodarcze to jedna ze specjalności kancelarii prawnej ATL LAW. Posiadamy duże doświadczenie w pracy na rzecz podmiotów zagranicznych, w tym podmiotów spoza Unii Europejskiej. Jeśli potrzebują Państwo konsultacji dotyczących nałożonych na Rosję sankcji w zakresie usług lub eksportu/importu konkretnych towarów, zapraszamy do kontaktu. Przeanalizujemy Państwa indywidualny przypadek i ocenimy ryzyko.