Zarobki w unii europejskiej
Dyrektywa nie ustanawia jednej, wspólnej stawki minimalnego wynagrodzenia dla wszystkich państw członkowskich. Z uwagi na różnicę w warunkach zatrudnienia i kosztach życia pomiędzy poszczególnymi krajami UE nie sposób byłoby ustanowić kwoty uśrednionej dla każdego państwa. Rozpiętość między najwyższą, a najniższą miesięczną płacą minimalną w UE wynosi obecnie prawie 2000 euro. Ta pierwsza obowiązuje w Luksemburgu, a druga w Bułgarii. Z uwagi na powyższe dyrektywa udziela jedynie określonych wytycznych mających usprawnić procedurę ustalania stawki minimalnej i dostosowywanie jej do warunków ekonomicznych panujących w danym kraju.
Układy zbiorowe
Dyrektywa wskazuje, że państwa członkowskie, w których układy zbiorowe obejmują mniej niż 80% pracowników, powinny przyjąć środki mające na celu mające na celu wzmocnienie takich rokowań zbiorowych. Państwa członkowskie, w których zasięg rokowań zbiorowych nie przekracza progu 80%, powinny zapewnić ramy umożliwiające prowadzenie rokowań zbiorowych oraz ustanowić plan działania na rzecz promowania rokowań zbiorowych. Co prawda nie nałożono jeszcze obowiązku zawierania przez państwa członkowskie układów zbiorowych, ale biorąc pod uwagę kierunek obrany przez unijne ustawodawstwo, wydaje się, że nie jest to wykluczone w najbliższej przyszłości. Już na mocy omawianej dyrektywy państwa członkowskie znajdujące się poniżej wskazanego progu zawieranych układów powinny wdrożyć specjalny plan działania zmierzający do zwiększenia odsetka rokowań. Ponadto są obowiązane do aktualizowania go co 5 lat i przedstawiania tych aktualizacji Komisji Europejskiej. Najbliższe pół roku pokaże jak będzie wyglądała realizacja tych wytycznych na gruncie polskiego ustawodawstwa.
Płaca minimalna w Unii Europejskiej
Naczelną wytyczną dyrektywy jest norma, zgodnie z którą płaca minimalna powinna zapewnić każdemu pracownikowi godny poziom życia. Dyrektywa sugeruje w tym celu państwom członkowskim utworzenie tzw. krajowego koszyka towarów i usług po cenach rzeczywistych. Instrument ten ma służyć do określenia kosztów życia na poziomie krajowym. Poza materialnymi potrzebami, takimi jak żywność, odzież i mieszkanie ma uwzględnić także potrzebę uczestnictwa w działalności kulturalnej, edukacyjnej i społecznej.
Dyrektywa podaje również przykłady innych wskaźników mających ułatwiać państwom członkowskim ustalanie i aktualizację ustawowych płac minimalnych. Państwa członkowskie mogą wybrać spośród wskaźników powszechnie stosowanych na poziomie międzynarodowym lub wskaźników stosowanych na poziomie krajowym. Chodzi o powszechnie stosowane w obrocie międzynarodowym wartości referencyjne takie jak stosunek płacy minimalnej brutto do 60% mediany płacy brutto czy stosunek płacy minimalnej brutto do 50% średniej płacy brutto. Ocena może również opierać się na wartościach referencyjnych związanych ze wskaźnikami stosowanymi na szczeblu krajowym, takich jak porównanie minimalnej płacy netto z progiem ubóstwa i siłą nabywczą płacy minimalnej.
Egzekwowanie przepisów – pracodawców czeka więcej kontroli
Dyrektywa wskazuje obowiązek zorganizowania skutecznego systemu egzekwowania przepisów, w tym inspekcji terenowych. Zakłada konieczność wzmocnienia skuteczności organów kontroli w celu rozwiązywania najważniejszych problemów, takich jak częste szczególnie na polskim rynku zatrudnienia nadużycia w zakresie podwykonawstwa, fikcyjne samozatrudnienie, nierejestrowane nadgodziny lub zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa związane ze zwiększoną intensywnością pracy. Państwa członkowskie mają w tym celu wdrożyć rutynowe i niezapowiedziane wizyty kontrolne, procedurę egzekwowania sankcji na szczeblu sądowym oraz dotkliwe kary zniechęcające pracodawców do naruszeń.
Płaca minimalna 2022/2023 – ile na rękę?
Obecnie nie wiadomo jeszcze jaki kształt przyjmie realizacja dyrektywy na gruncie polskiego ustawodawstwa. Aktualna kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę (3010 zł) nie ulegnie zmianie do końca 2022 r. Kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2023 r., wyniesie 3490 zł brutto, czyli o 480 zł więcej niż aktualna.
Jeśli mają Państwo wątpliwości w zakresie nadchodzących regulacji, chcą zminimalizować ryzyko negatywnych skutków kontroli Państwowej Inspekcji Pracy lub ZUSu, zapraszamy do skorzystania z usług kancelarii. Prawnicy ATL Law udzielają pracodawcom wszechstronnej pomocy prawnej we wszystkich obszarach dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi i prawa pracy. Nasze wsparcie obejmuje doradztwo w zakresie prawa pracy, gdzie dostarczamy indywidualnie opracowane rozwiązania, które obejmują wszelkie aspekty istotne z punktu widzenia firmy, jej celów biznesowych oraz specyfiki prowadzonej działalności zapewniając jej bezpieczeństwo prawne. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą.