Publikacje    28.04.2022

Jak przedawniają się roszczenia konsumentów dotyczące ,,opłat likwidacyjnych” czy świadczeń wykupu z polisolokat?

Umowy ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (w skrócie ,,polisolokaty”) często zawierają niedozwolone postanowienia umowne w zakresie naliczania opłat w przypadku wcześniejszego rozwiązania tych umów. Potwierdza to przeważające stanowisko wyrażane w orzecznictwie sądów powszechnych. Tytułem przykładu warto wskazać na zapadły niedawno wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 10 lutego 2022 r., sygn. I ACa 826/21, w którym uznano za niedozwolone postanowienia dotyczące „opłaty za wykup” naliczonej wobec rozwiązania umowy. W przedmiotowej sprawie umowa nie definiowała tej opłaty, nie wskazywała co się składa na jej wysokość i jakie są zasady jej naliczania, a jak podkreślono – same procentowe ustalenie tej opłaty jest niewystarczające.

Powstaje, więc pytanie jak długo można skutecznie dochodzić roszczeń z tytułu takich niedozwolonych postanowień umownych. W grę wchodzą dwa bardziej szczegółowe pytania ile wynosi okres przedawnienia tych roszczeń i od jakiego momentu ten okres liczyć.

Kwestia długości okresu przedawnienia tych roszczeń została wyjaśniona w uchwale Sądu Najwyższego z dnia 10 sierpnia 2018 r., sygn. III CZP 13/18, w której wskazano, że termin przedawnienia takich roszczeń określony jest w art. 118 kodeksu cywilnego. Powyższe prowadzi do wniosku, że okres przedawnienia wynosi 10 lat – w przypadku rozwiązania umowy polisolokaty przed 9 lipca 2018 r. oraz 6 lat – w przypadku rozwiązania umowy polisolokaty w dniu 9 lipca 2018 r. i po tej dacie. Ta uchwała wskazała, więc jednoznacznie, że tego typu roszczenie nie powinno ulec przedawnieniu w terminie 3 lat jako wynikające z umowy ubezpieczenia. Sąd Najwyższy wskazał bowiem, że takie świadczenie ma ścisły związek z inwestycyjną częścią umowy polisolokaty.

Na kolejne z powyższych pytań odpowiedział Sąd Najwyższy z dnia 13 stycznia 2022 r., sygn. III CZP 61/22 – wskazując, że początek biegu terminu przedawnienia takiego  roszczenia konsumenta będącego ubezpieczonym lub ubezpieczającym nie może rozpocząć się zanim konsument dowiedział się lub, rozsądnie rzecz ujmując, powinien dowiedzieć się o niedozwolonym charakterze postanowienia. Nawiązuje to do podobnego rozwiązania przyjmowanego na gruncie spraw dotyczących kredytów powiązanych z CHF. Za przyjęciem takiej koncepcji przemawia konieczność zapewnienia efektywności dyrektywie 93/13/EWG. Wymaga ona, aby prawo krajowe nie stwarzało nadmiernych barier w dochodzeniu przez konsumentów roszczeń restytucyjnych powstałych w wyniku kontroli abuzywności. Instytucja przedawnienia nie może być, więc barierą dla konsumenta w korzystaniu z ochrony prawnej przed abuzywnymi (niedozwolonymi) postanowieniami umownymi. W konsekwencji bieg terminu przedawnienia roszczeń restytucyjnych konsumenta nie może się rozpocząć zanim dowiedział się on lub rozsądnie rzecz ujmując powinien dowiedzieć się o niedozwolonym charakterze postanowienia, bo dopiero wówczas bowiem konsument może wezwać przedsiębiorcę do zwrotu świadczenia.

W praktyce w indywidualnej sprawie trzeba będzie wskazać na moment w jakim konsument dowiedział się lub mógł rozsądnie przyjmując dowiedzieć o abuzywnym charakterze postanowień dotyczących naliczania opłat w przypadku rozwiązania umów polisolokat, co wymaga studium danego przypadku.

 

Publikacje    28.04.2022

Zobacz również

LAW stories

WIBOR pod lupą TSUE– opinia Rzecznika Generalnego

23.10.2025
WIBOR pod lupą TSUE– opinia Rzecznika Generalnego

LAW stories

Odpowiedzialność członków zarządu za długi spółki – nowa interpretacja

23.10.2025
Odpowiedzialność członków zarządu za długi spółki – nowa interpretacja

LAW stories

Zmiany w uprawnieniach Państwowej Inspekcji Pracy w 2026 roku.

25.09.2025
Zmiany w uprawnieniach Państwowej Inspekcji Pracy w 2026 roku.
Przejdź do strefy wiedzy