Publikacje    14.03.2023

Praca zdalna: nowe przepisy już od 7 kwietnia 2023 r.

Praca zdalna wprowadzona do tej pory wyłącznie oszczędnymi regulacjami tzw. przepisów antycovidowych i mocno sformalizowanymi przepisami obejmującym telepracę zacznie funkcjonować w polskim prawie pracy jako nowa, samodzielna forma wykonywania pracy już od 7 kwietnia 2023 r. Nowelizacja zastąpi przestarzałą już formę telepracy. Nowe przepisy uregulują wykonywanie pracy zdalnej dużo bardziej restrykcyjnie, a także nałożą na pracodawców liczne obowiązki związane przede wszystkim z koniecznością zapewnienia dokumentacji dotyczącej warunków świadczenia pracy zdalnej oraz zwrotu poniesionych przez pracownika kosztów.

Podstawa świadczenia pracy zdalnej

Praca zdalna określana jest przez prawo pracy. Zgodnie z nowym art. Art.  6718 Kodeksu pracy praca zdalna może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Przepisy dotyczące pracy zdalnej będzie trzeba stosować do stosunków pracy nawiązanych na innej podstawie niż umowa o pracę. Chodzi tu np. o pracę na podstawie powołania lub mianowania.

Podstawę wykonywania pracy zdalnej określającą jednocześnie zasady jej wykonywania ma stanowić:

  1. Porozumienie zawierane między pracodawcą i zakładową organizacją związkową, a w przypadku gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa – w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami lub organizacjami reprezentatywnymi.
  2. Regulamin ustanawiany z uwzględnieniem konsultacji organizacji związkowych jeżeli w terminie 30 dni od dnia przedstawienia projektu porozumienia przez pracodawcę nie dojdzie do zawarcia porozumienia ww. organizacjami pracowniczymi.
  3. Regulamin ustanawiany po konsultacji z przedstawicielami pracowników jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe.
  4. Polecenie wykonywania pracy zdalnej albo w porozumienie zawarte z pracownikiem (w zależności od trybu wykonywania pracy zdalnej), jeżeli nie zostało zawarte porozumienie z zakładową organizacją związkową lub utworzony regulamin.

Tryby świadczenia pracy zdalnej

Zgodnie z treścią nowelizacji praca zdalna będzie mogła być świadczona:

  1. W drodze porozumienia między pracodawcą i pracownikiem, które może nastąpić przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia (z inicjatywy pracownika lub pracodawcy).
  2. Na polecenie pracodawcy (w ściśle określonych przypadkach tj. w okresie obowiązywania stanu nadzwyczajnego, stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu lub w okresie, w którym zapewnienie przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w dotychczasowym miejscu pracy pracownika nie jest czasowo możliwe z powodu działania siły wyższej).
  3. Na wniosek uprzywilejowanych grup pracowników (m.in. kobiet w ciąży), który pracodawca jest zobowiązany uwzględnić.

W porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub regulaminie obowiązkowo należy zawrzeć:

    1. grupę lub grupy pracowników, którzy mogą być objęci pracą zdalną;
    2. zasady pokrywania przez pracodawcę zwrotu kosztów związanych z pracą zdalną (w tym ekwiwalentu lub ryczałtu jeśli znajdą zastosowanie),
    3. zasady porozumiewania się pracodawcy i pracownika wykonującego pracę zdalną, w tym sposób potwierdzania obecności na stanowisku pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną;
    4. zasady kontroli wykonywania pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną;
    5. zasady kontroli w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    6. zasady kontroli przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych;
    7. zasady instalacji, inwentaryzacji, konserwacji, aktualizacji oprogramowania i serwisu powierzonych pracownikowi narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych.

W poleceniu świadczenia pracy zdalnej lub indywidualnym porozumieniu z pracownikiem należy zawrzeć elementy wskazane w pkt. 2-7 powyżej.

Nowe przepisy ws. zwrotu kosztów związanych z pracą zdalną

Rodzaj i zwrot kosztów związanych z pracą zdalną są uzależnione od tego z czyich narzędzi i materiałów korzysta pracownik.

 

  1. Jeśli praca ma być wykonywana przy wykorzystaniu materiałów i narzędzi pracy zapewnianych przez pracodawcę:
    Pracodawca będzie zobowiązany zapewnić pracownikowi nieodpłatną instalację, serwis, konserwację narzędzi pracy niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej lub pokryć niezbędne koszty związane z ich instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją. Ponadto pracodawca będzie musiał także pokryć koszty energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej.
  2. Jeśli praca ma być wykonywana przy wykorzystaniu materiałów i narzędzi pracy należących do pracownika:
    Pracodawca będzie zobowiązany wypłacić pracownikowi ekwiwalent pieniężny w wysokości ustalonej z pracownikiem lub ryczałt, którego wysokość ma odpowiadać przewidywanym kosztom ponoszonym przez pracownika w związku z wykonywaniem pracy zdalnej. Przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu albo ryczałtu trzeba będzie wziąć pod uwagę w szczególności normy zużycia materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, ich udokumentowane ceny rynkowe oraz ilość materiału wykorzystanego na potrzeby pracodawcy i ceny rynkowe tego materiału, a także normy zużycia energii elektrycznej oraz koszty usług telekomunikacyjnych. Szczególnie pomocne mogą się w tym zakresie okazać roczne tabele amortyzacji stanowiące załączniki do ustaw podatkowych. Z uwagi na mające zastosowanie zwolnienia podatkowe, należy spodziewać się skrupulatnych kontroli fiskusa dotyczących wysokości i sposobów obliczenia ekwiwalentu lub ryczałtu.

Bez względu na rodzaj pracy zdalnej, pracodawca będzie mógł pokryć również inne koszty związane z wykonywaniem pracy zdalnej. Warunkiem jest ustalenie ich w porozumieniu z pracownikiem albo zakładową organizacją związkową, w poleceniu wykonywania pracy zdalnej lub regulaminie w zależności od podstawy świadczenia pracy zdalnej. Pracodawca zawsze będzie zobowiązany zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną szkolenia i pomoc techniczną niezbędne do wykonywania tej pracy.

Warto zaznaczyć, że zarówno zapewnienie pracownikowi wykonującemu pracę zdalną przez pracodawcę materiałów i narzędzi pracy niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej jak i pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej przez pracownika orz wypłata ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o PIT. Oznacza to zarówno brak uwzględnienia ww. przychodów w podstawie podatku jak i składek na ubezpieczenia społeczne. Można zakładać, że przesłanka związku z pracą zdalną będzie przedmiotem zawężającej interpretacji fiskusa oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w celu ograniczenia nadużyć i prób ominięcia opodatkowania przychodu ze stosunku pracy. Chodzi zatem wyłącznie o koszty bezpośrednio związane z pracą zdalną (choć niekoniecznie tylko te wymienione w ustawie).

Oferta: Prawnik prawa pracy

Praca zdalna a BHP: nowe przepisy

Pracodawca będzie zobowiązany do zapewnienia pracownikowi zdalnemu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w zakresie wynikającym z rodzaju wykonywanej pracy z wyłączeniem przepisów regulujących współdziałanie pracodawców, udzielanie pierwszej pomocy, stan i standard pomieszczeń i obiektów, zapewnienie profilaktycznych posiłków i napojów, a także środków i urządzeń higieniczno-sanitarnych. Szkolenie wstępne BHP osób przyjmowanych do pracy na stanowiska administracyjno-biurowe będzie można przeprowadzić elektronicznie.

Zakazane będzie świadczenie pracy zdalnej w ramach prac:
    1. szczególnie niebezpiecznych;
    2. w wyniku których następuje przekroczenie dopuszczalnych norm czynników fizycznych określonych dla pomieszczeń mieszkalnych;
    3. z czynnikami chemicznymi stwarzającymi zagrożenie, o których mowa w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem czynników chemicznych w miejscu pracy;
    4. związanych ze stosowaniem lub wydzielaniem się szkodliwych czynników biologicznych, substancji radioaktywnych oraz innych substancji lub mieszanin wydzielających uciążliwe zapachy;
    5. powodujących intensywne brudzenie.

Nowelizacja zawiera również wytyczne dotyczące oceny ryzyka zawodowego pracownika mającego wykonywać pracę zdalną. Przy ocenie ryzyka zawodowego pracownika wykonującego pracę zdalną należy uwzględnić w szczególności wpływ tej pracy na wzrok, układ mięśniowo-szkieletowy oraz uwarunkowania psychospołeczne tej pracy. Na podstawie wyników tej oceny pracodawca powinien opracować informację zawierającą:

  1. zasady i sposoby właściwej organizacji stanowiska pracy zdalnej, z uwzględnieniem wymagań ergonomii;
  2. zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej;
  3. czynności do wykonania po zakończeniu wykonywania pracy zdalnej;
  4. zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego. Pracodawca może sporządzić uniwersalną ocenę ryzyka zawodowego dla poszczególnych grup stanowisk pracy zdalnej.

Przed dopuszczeniem do wykonywania pracy zdalnej pracownik będzie musiał potwierdzić zapoznanie się i zobowiązać się do przestrzegania przygotowanej przez pracodawcę oceny ryzyka zawodowego oraz informacji zawierającej zasady BHP oraz zobowiązać się do ich przestrzegania w oświadczeniu składanym w formie papierowej lub elektronicznej. Dopuszczenie pracownika do wykonywania pracy zdalnej ma być uzależnione od złożenia przez pracownika oświadczenia w postaci papierowej lub elektronicznej, zawierającego potwierdzenie, że na stanowisku pracy zdalnej w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki tej pracy.

Okazjonalna praca zdalna. Co na to prawo pracy?

Szczególny typ pracy zdalnej został uregulowany w art. 6733 znowelizowanej ustawy. Chodzi o tzw. okazjonalną pracę zdalną czyli popularny home office. Może się ona odbyć wyłącznie na wniosek pracownika złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym. Nie stosuje się do niej części przepisów dotyczących „standardowych” trybów wykonywania pracy zdalnej. Kontrola jej wykonywania, kontrola w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy lub kontrola przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych ma się odbywać wyłącznie na zasadach ustalonych z pracownikiem.

Śledź nasze aktualności prawne, aby być na bieżąco z takimi tematami, jak: RODO i ochrona danych osobowych, kontrola trzeźwości w pracy oraz wiadomościami z dziedzin prawa dla przedsiębiorców.

 

 

 

Publikacje    14.03.2023

Zobacz również

Publikacje

Nowe kody PKD – zmiany w 2025 roku

16.01.2025
Nowe kody PKD – zmiany w 2025 roku

Publikacje

Odpowiedzialność za długi w sp. z o.o., a wpis do KRS

07.11.2024
Odpowiedzialność za długi w sp. z o.o., a wpis do KRS

Publikacje

Spółka z o.o. w Polsce – jak najlepiej wypłacić zysk?

07.11.2024
Spółka z o.o. w Polsce – jak najlepiej wypłacić zysk?
Przejdź do strefy wiedzy