29 lipca weszło w życie Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi (Dz. U. z 2022 r, poz. 1558), uchylające poprzednie rozporządzenie regulujące tę materię. Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców obejmują zarówno procedurę, jak i obowiązki dokumentacyjne. Część przepisów doprecyzowano. Chodzi tu m.in. o kontrowersyjną praktykę załączania tej samej informacji starosty do kilku wniosków o zezwolenie na pracę dla cudzoziemca.
W projektowanym rozporządzeniu, podobnie jak w poprzednim, zostały uregulowane następujące kwestie:
- wskazano typy zezwoleń na pracę oraz tryb postępowania dotyczący wydawania zezwoleń na pracę oraz wpisu oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcom do ewidencji oświadczeń,
- określono sposób postępowania urzędu pracy mający na celu wydanie informacji starosty na temat możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy,
- wskazano wykaz dokumentów, które należy dołączyć do wniosków o wydanie zezwoleń na pracę lub do oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi oraz określono wzory dokumentów (m.in. wniosków, zezwoleń, informacji starosty, oświadczeń dotyczących niekaralności pracodawcy).
Oferta: Ubezpieczenia i prawo pracy
Zezwolenia na pracę cudzoziemców – zmiany
Najważniejsze zmiany w zakresie wykazu dokumentów wymaganych obecnie w postępowaniach (§ 9 rozporządzenia) to:
- Rezygnacja z obowiązku dołączenia do wniosku kopii dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość pracodawcy w związku z wprowadzeniem ogólnej regulacji dotyczącej weryfikacji tożsamości podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi;
- Doprecyzowanie, że informacja starosty o określonym numerze identyfikacyjnym może zostać dołączona tylko do jednego wniosku o wydanie zezwolenia na pracę lub zezwolenia na pracę sezonową.
- Uwzględnienie w opisie dowodu wpłaty danych osobowych cudzoziemca, którego dotyczy wniosek, dzięki czemu nie będzie możliwe wielokrotne wykorzystanie dowodu wpłaty dokonanej w związku jednym wnioskiem do złożenia wielu wniosków;
- Rezygnacja z przepisów przewidujących możliwość złożenia jednego egzemplarza niektórych dokumentów w przypadku, gdy podmiot jednocześnie składa wnioski dla więcej niż jednego cudzoziemca.
- Dookreślenie, że dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez tłumacza przysięgłego, doprecyzowując że musi on być wpisany na listę tłumaczy przysięgłych prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości.
Przy czym powyższe zmiany nie obejmują postępowań rozpoczętych i niezakończonych przed 29 lipca 2022 r..
Wniosek o wydanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca
Tak jak w dotychczas obowiązujących przepisach rozporządzenie stanowi, że wniosek o wydanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca oraz o wydanie zezwolenia na pracę sezonową może być złożony w postaci papierowej lub elektronicznej. Doprecyzowano jednak, że wniosek w postaci elektronicznej wnosi się wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy o promocji zatrudnienia (pod adresem www.praca.gov.pl). Oznacza to, że od tej pory pracodawcy nie będą już mogli składać wniosku elektroniczne za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej organu. Korzystanie z aplikacji będzie obowiązkowe.
W rozporządzeniu wprowadzającym zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców określono także szczególny tryb postępowania w sprawie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę sezonową po przyjeździe cudzoziemca i zgłoszeniu się do pracodawcy. Podobnie jak w przepisach poprzedniego rozporządzenia określono, w jakich okolicznościach należy złożyć oświadczenie podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi o zgłoszeniu się cudzoziemca w celu wykonywania pracy sezonowej, co powinien zawierać ten dokument oraz informacje, w którym załączniku określono wzór przedmiotowego oświadczenia.
Przewidziano również, że oświadczenie podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi, dotyczące niekaralności będzie dołączane do wniosków o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemców, zezwolenia na pracę sezonową oraz do wniosków o wydanie przedłużeń tych zezwoleń jako osobny załącznik.
Jak uzyskać zezwolenie na pracę dla cudzoziemca – nowe wzory dokumentów
Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców obejmują także dokumentację. W załączniku rozporządzenia zostały zawarte nowe obowiązujące od 29 lipca 2022 r. wzory :
- wniosku o wydanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca,
- wniosku o wydanie przedłużenia zezwolenia na pracę dla cudzoziemca,
- oświadczenia o niekaralności pracodawcy,
- oświadczenia podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi o zgłoszeniu się cudzoziemca w celu wykonywania pracy sezonowej.
Przy czym wnioski składane w formie elektronicznej należy składać wyłącznie za pomocą formularzy dostępnych w ramach systemu teleinformatycznego dostępnego na stronie praca.gov.pl.
Więcej informacji i linki umożliwiające pobranie wzorów ww. dokumentów znajdują się na oficjalnym portalu rządowym (www.gov.pl) oraz stronach poszczególnych urzędów wojewódzkich.
Jeśli potrzebują Państwo pomocy w kwestiach związanych z zatrudnianiem cudzoziemców, w tym doradztwa zakresie form zatrudnienia cudzoziemców (zezwolenie na pracę, oświadczenie o powierzeniu, oświadczenie o powierzeniu pracy obywatelowi Ukrainy), zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą doradztwa i obsługi zatrudnienia obcokrajowców.